Nytt samarbete med Grey Gothenburg

Publicerad tor 28 februari 2019

I linje med visionen om en inkluderande värld, fri från fördomar och diskriminering, behöver vi nå ut med en mångfald av röster och uttryck. Till hjälp har vi nu Grey Gothenburg. En lokalt förankrad reklambyrå, del av världens största och mest prisbelönta byrånätverk.

Tillsammans delar vi värdegrund och en ambition om att synliggöra och ifrågasätta normer och negativa attityder mot hbtq-personer. Tillsammans blir vi en katalysator för en positiv och progressiv samhällsförändring.

Samarbetet definieras av en långsiktig målsättning om att göra verklighet av stora idéer som lyfter allas rätt att vara, och älska dem de vill. West Pride har utbildat Grey, såsom övriga partners, i normkritik och hbtq-frågor för att säkerställa en gemensam grund att stå på.

I syfte att förnya vår identitet har Grey utvecklat en minimalistisk och modern grafisk profil som uttrycker en solid, orädd och framåtsträvande organisation. Hemsidan får sin nya profil i början av mars.

”West Pride har som uppdrag att lära ut och kommunicera vikten av allas lika rättigheter. Därför valde vi att använda likamedtecknet som grafiskt element, både i logo och som fristående symbol. I stort är formen stram för att ge plats för bild och budskap istället för att ta över innehållet.” säger David Andréas, Art Director på Grey.

2019 markerar 50 år sedan Stonewallupproret i New York, USA. Demonstrationen som blev en katalysator och vändpunkt för kampen för allas lika rättigheter, sätter tonen för årets Pridefestival.

”Trots de många framsteg vi fått uppleva sedan 1969, frodas fortfarande fördomar och orättvisor mot hbtq-personer. Att situationen blivit bättre, betyder inte att kampen är över.” påpekar Emma Gunterberg Sachs, verksamhetsansvarig på West Pride. Ett halvsekel senare är grunden för att synas och höras större än någonsin.